Mototaksivekurye

İşe gecikene kaybolana yolda kalana motor taksi

4 Eylül 2010

M. ALİ GÜMÜŞ
Avrupa’da trafiğin yoğun olduğu şehirlerde tercih edilen motor taksiler, bizde de kullanılmaya başlandı. Normal taksilerde bulamayacağınız bazı özellikleri de olan bu araçların kullanımında yasal sorunlar var ancak yurdum işletmecisinde çözüm tükenmez.

Uçağının kalkmasına bir saat vardı. Yola çıkıp bir taksi çevirdi. Şoföre havalimanına sürmesini söyledi. Yol açık görünüyordu. Bu şekilde giderse rahatlıkla uçağa yetişebileceğini düşündü. Fakat İstanbul’da yaşadığını unutmuştu sanki. Az ileride oluşan trafik, onu da içine alacaktı. Korna seslerini duyduğunda ise yapabileceği bir şey kalmamıştı. Kaçınılmaz sonun içinde buldu kendini. Yanlarından geçen bir motosiklete baktı. Takside değil de o motosiklette olmayı hayal etti bir an. Trafikte duran araçların arasından sıyrılarak uçağa yetişebilirdi. Böylece bir süre daha bekledi. Artık yetişemeyeceğini anlamıştı. Aracın camından dışarı bakarken, kaçan uçağının havalanmasını seyre daldı.

Büyük şehirde yaşamanın bedeli böyle ödeniyor olmalı. Kaçan uçaklar, geç kalınan işler, yetişilemeyen konserler, maçlar… Ama artık bunun bir çözümü var. Trafikte arabanın camından dışarı bakarken yanımızdan hızla geçen motosikletler, İstanbul ve İzmir’de “taksi” olarak da karşımıza çıkıyor. Avrupa’da genellikle trafiğin yoğun olduğu şehirlerde tercih edilen motor taksiler, bizde de kullanılmaya başlandı. Ülkemizde gerekli yasal düzenlemenin olmaması sebebiyle motor taksilere çalışma izni verilmiyor ancak yurdum işletmecisi bunun çözümünü bulmuş. Kurye şirketleri, motosikletlerini motor taksi olarak da kullanmaya başlamış. Özellikle İstanbul’daki küçük bütçeli kuryelerin el attığı bu yeni meslek dalı, saatlerce trafikte bekleme zorunluluğunu ortadan kaldırıyor.

Adrenalin fiyata dahil!

Tek yolcu kapasitesi olan motor taksiler, sizi bulunduğunuz yerden alıp istediğiniz adrese bırakıyor. Konfor bakımından bazı sorunlar yaşasanız da ulaşım kolaylığı bu açığı kapatıyor. Araçların en önemli özelliği, gidebilmesi için illaki bir yola ihtiyaç duymaması! Gerektiğinde kaldırımı bile kullanan motor taksi sürücüleri, sizi hızlı bir şekilde adresinize ulaştırmak için her yolu deniyor.

Mesela İlhan Bey, on yıldır kurye olarak çalışıyor. Şirketin yeni başlattığı motor taksi hizmetinde de görev yapıyor aynı zamanda. Normal taksi şoförlerinin sürekli söylediği ‘kelle koltukta yaşıyoruz’ tabiri onun için mecaz anlam taşımıyor. Bahçelievler’den Üsküdar’a olan yolculuğumuz sırasında ucuz atlattığımız kaza da bunun göstergesiydi. Trafiğin yavaşladığı anlarda kendini gösteren İlhan Bey, araçlar arasında makas atarak normal taksilerden farkını ortaya koyuyor. Normal taksilerle ortalama bir saat süren Bahçelievler-Üsküdar yolunu, motor taksiyle 40 dakikada bitiriyoruz. Fiyatı ise normal taksi tarifesine yakın. Açılış ücreti olmayan bu ‘taksi’ye, 30 kilometrelik yol için 50 TL ödüyoruz. Bu sırada yaşadığımız gerilim ise sadece aksiyon filmlerinde karşımıza çıkabilecek türden. [email protected]

‘Uçan araba çıkmadığı sürece İstanbul’da motor taksiye ihtiyaç olacak’

Muaz Yıldırım, İstanbul Üni-versitesi’nde Coğrafya bölümünde okuyor. Henüz 2. sınıfta. Yıldırım, okul dışında dağıtım işinde çalıştığı için dersleriyle arası iyi değil. Onun tek düşündüğü iş çıkışında ve hafta sonları yaptığı motor taksi işinde büyümek. Öyle ki, “Trilyonlarım da olsa bu işi yapmak istiyorum.” diyecek kadar tutkulu. Yıldırım’ın motor taksi rüyası, Uzakdoğu ile ilgili belgeselleri izlerken başlamış. Tayvan’da bu mesleğin normal taksicilikten daha yaygın olduğunu öğrenince “Neden İstanbul’da da olmasın?” diye düşünmüş. Motor taksiciliğini resmi olarak yapmak için Fatih Belediyesi’ne bir proje sunmuş, ama ilgilenen olmamış. Bu durum onu yıldırmamış. Bir motosiklet alıp çalıştığı işten arta kalan zamanda motor taksi hizmeti vermeye başlamış. 5 bin broşür bastırıp dağıtmış ve bu sayede işlerini biraz büyütmüş. Bu işin isminin bile ülkemizde bilinmediğinden dert yanan genç girişimci, “Motor taksiyi bir taksi durağının adı zanneden var. Bazen arayıp ‘4 kişiyiz, taksi gönderir misiniz?” diyorlar, yaptığım işin motorlu taksicilik olduğunu anlatınca çok şaşırıyorlar.” diyor. Yıldırım, bu mesleğin önünün açık olduğunu belirtiyor ve ekliyor: “Uçan arabalar icat edilmediği sürece motor taksilere İstanbul’da ihtiyaç olacak.”

Önce yolcuyu bırak sonra paketi teslim et

10 yıldır İstanbul’da kuryelik yapan Mustafa Şahin, sahibi olduğu kurye şirketinde motor taksi hizmeti de veriyor. Dijital dünyanın gelişmesi bu sektörü de etkileyince, kurumunu ayakta tutabilmek için bu alanda çalışmaya başlamış. İstanbul’da kaybolana, yolda kalana, işe gecikene yardım ettiklerini belirten Şahin, müşterilerinin çoğunun gece çalışanlar olduğunu söylüyor. 5 adet 150 CC’lik motosiklet ile dağıtım ve ulaşım hizmetini aynı anda yaptıklarını söyleyen işletmeci, “Gerektiğinde 20 motor taksiyi aynı anda bulup çalıştırabilirim.” diyerek iddiasını ortaya koyuyor. Mustafa Bey, motor taksilerini kullanan yolcularına kurye faturası kesiyor ama bu işe resmi olarak izin verilirse başvurmayı düşünüyor.

Kasklar muhabbet geçirmiyor

Bilindiği gibi dumansız hava sahasına dahil olan normal taksilerde artık sigara içilemiyor. Motor taksilerin üstü açık olduğu için böyle bir yasak yok ancak kaskın içinde de sigara içilmemesi için bir uyarının yapılması gerekir!

Normal taksilerdeki şoför-yolcu arasında geçen koyu muhabbet, motor taksilerde yok. Kasklar çok fazla ses geçirmediği gibi, rüzgârın da etkisiyle iletişim kurmak zor olabiliyor. Bu yüzden gideceğiniz yeri kalkış yapmadan önce tarif etmenizde fayda var.

Motor taksilerde CD çalar yok ama kaskın içine yapılabilecek bir kulaklık sistemi ile müzik dinlemek mümkün olabilir.

Mototaksiler, taksilere rakip olmaya hazırlanıyor

Murat Aktaş, 33 yaşında, motor sporlarına düşkün bir genç. Sekiz ay önce Brezilya’dan Türkiye’ye dönüş yaptı. İki yıl kaldığı Brezilya’da etrafı ekonomik açıdan gözlemleme fırsatı bulan Aktaş, kendine hep, “Brezilya’da olup da Türkiye’de olmayan ne?” sorusunu sordu. Bir gün Türkiye’ye geri dönerse o sektöre atılacak ve her zaman olduğu gibi bir işi ilk yapmanın avantajını yakalayacaktı. Motor tutkunu olan Aktaş, zihnini meşgul eden sorunun cevabını bulmakta zorlanmadı. Köşe başında duran ve adına da ‘Motoboy’ denilen motosiklet taksiler çok dikkatini çekti. İkili, üçlü hatta sepetli Motoboy’ların Brezilya’da bilinen sarı taksilerden daha fazla rağbet gördüğünü fark edince aynı sistemi İzmir’de uygulamaya karar verdi.

125 CC’lik bir motor alan Murat Aktaş, şimdilik yakınlarının ve dostlarının ulaşım sorunlarını gideriyor. İzmir içi 5, havalimanı gibi taksilerin 40–45 lira ücretle gittiği şehrin dışı yerlere 10 liraya taşımacılık yapıyor. Adına ‘Mototaksi Kurye’ dediği araçla, ulaşım ve dağıtımı birlikte yapmayı planlayan Aktaş, “Taksiciler bizi illaki rakip görecektir ama yasal düzenleme olursa sorun olmaz.” diyor. Türkiye’de motosiklet tehlikeli bilindiği için insanlara ‘Mototaksi Kurye’nin değişik geldiğini anlatan Aktaş, projesi için motor gruplarıyla fikir alışverişinde bulunuyor. Aktaş, özellikle motorcuların buna sıcak baktığını söylüyor.

mototaksivekurye İrtibat Yetkilisi